tiks

Alla inlägg under september 2012

Av Tiks Chicks - 17 september 2012 17:44

Denna är bara sååå kanongod! Receptet kommer från min brorsdotter! Serveras med vaniljglass och/eller vaniljsås!


Deg:

3 dl mjöl

150 g smält smör

1 dl socker

1 tsk bakpulver


Fyllning:

1 burk krossad ananas

1 st creme fraiche

1/2 dl socker

3 tsk vaniljsocker

1 ägg

 

Blanda mjöl, socker och bakpulver. Sist i med det smälta smöret. Rör till en massa. Häll i pajformen/portionsformarna. Blanda sedan allt till fyllningen och häll över pajdegen. Låt stå i ugn i 30 min i 200 grader...


Av Tiks Chicks - 17 september 2012 17:38

Inte så avanserat!!

Tog en filé till varje person (de va stora). Skar ett snitt i dem och fyllde med Philadelfia Vitlök.

Saltade och pepprade och sedan lindade jag in varje filé med ca 4 skivor bacon.

Ställde dem på högkant i en ugnsäker form, med öppningen uppåt så inte osten skulle rinna ut!

In i ugnen i en timme, 200 grader!!

Serverade med potatisgratäng (som jag villigt kan erkänna att jag köpt), grönsallad och vitlöksbröd!! Mums!!

Av Tiks Chicks - 17 september 2012 17:20

Loaded Potato Skins  4 pers

2 bakpotatis

1 paket bacon

250 g riven ost (cheddar eller stark ost)

paprikapulver


Potatisen ska in i ugnen på 200 grader i ca en timme. Den ska bli något mjuk för sen ska den delas i två halvor och gröpas ur med några mm från skalet. Ställ in potatishalvorna i ytterliggare 5-7 min för att torka dem och att skalen ska bli lite krispiga.

Skär bacon i strimlor (jag tog färdiga tärningar) och stek på hög värme tills det blir knaprigt. Torka på hushållspapper.

Ta ut halvorna och fyll med baconbitarna, krydda med paprikapulver och strö över den rivna osten.

Gratinera 4-5 min eller tills osten börjat få färg.


Blue Cheese-dip 4 pers

2 dl gräddfil

100 g blå mögelost (finfördela)

1 pressad vitlöksklyfta

2 krm salt

0,5 krm svartpeppar


Blanda allt till en dip!! En dip som oftast rekomenderas till Buffalo Wings, men det gick lika bra till detta!! Supergott!!

Av Tiks Chicks - 17 september 2012 16:23

Som vi har längtat... det va ju så länge sen vi sågs... Men i lördags så träffades vi alla äntligen!! <3

Ett kärt återseende med mycket skratt och struntprat!! =)

Jag hade inget speciellt tema på kvällen, utan bara att vi skulle träffas och umgås!

Gick upp i hyfsad tid i lördagsmorse för att jag skulle vara säker på att jag skulle hinna förbereda allt till kvällen! För just denna lördag hade många aktiviteter: Sonens fotbollsträning följt av att han skulle på kalas, sen skulle jag själv på fotbollsderby, gällande TIF´s herrlag, mot Blomstermåla! (som dock inte riktigt gick vår väg denna gången =( ) Och derby går ju bara inte att missa!!!! =) En timme efter att matchen va slut skulle mina underbara TIKS komma!!

Dukade på altanen, för det var en skön höstdag! Ställde fram lite nötter och välkomstdrinken!

Kl 18.00 anlände de övriga i vår kvartett och medan jag sprang fram och tillbaka mellan kök och altan så fick de chilla lite med drinken och nötterna!

Förrätten bestod av Loaded Potato skins och Blue Cheese dip/dressning!

Medans vi åt den "puttrade" varmrätten i ugnen, vilket den gjort sen jag kom hem... Hade testat detta på min familj någon vecka innan för att se om det va något att ha... Å oooh så gott! Fast då hade de guttiga runnit ut (ni märker vad det e jag menar)   så i lördags hade jag ställt dem på högkant med öppningen uppåt... Så det jag bjöd på till varmrätt va alltså Baconinlindad fylld kycklingfilé och potatisgratäng! Med lite grönsallad och vitlöksbröd!

Vi blev så fruktansvärt mätta alla fyra, så vi bestämde oss för att göra Nabben osäker och ta oss en promenad! Dock blev den inte så lång för vi va inte förberedda på att det skulle va så kallt!! Men det va väldigt skönt, den rundan vi gick! Lagom till vi va hemma på altanen igen fick vi ladda med tända ljus, dels för värmen och dels för att vi skulle se att äta efterrätten! Vilket bestod av Anananspaj med vaniljglass (det fanns vaniljsås också om någon ville ha)!!


Gjorde pajerna i portionsformar och la en kula glass på. Min paj tappade dessutom när jag skulle ta ut dem, på ugnsluckan och upp å ner!!! Så det va de de!! ;) Men snälla som mina girls är så fick jag en bit av dem var, så jag blev inte utan!!

Vi hade en underbar kväll, som mot slutet flyttades in i vardagsrummet! Hittade bl a gamla skolkataloger som vi hade roligt åt!! =) Tur att man inte förändras å blir äldre!! *hihi*


Nu längtar vi till Maddes omgång den 6 oktober (min namnsdag btw ;) ) som börjar med att vi ska stå på loppisen i B-måla FH å sälja lite!!

Nu återstår bara att skriva recepten, men det kommer som ett eget inlägg, då det läggs i kategorin Recept ;)

PÅ ÅTERSEENDE VÅRA KÄRA VÄNNER!!!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Menyer


Ovido - Quiz & Flashcards